1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Vitális, vagy fatális zsírok? – a növényi olajok hatásairól I. rész

PDF Nyomtat Email

A zsír és az olaj táplálkozástudományi szempontból egy és ugyanaz, de az egészségre gyakorolt hatásuk, emészthetőségük és használatuk nagyon különböző. Emiatt fontos az alapokkal jobban megismerkedni.
Sokat úgy vélik, hogy a folyékony halmazállapotúak az olajok, a szilárdak pedig a zsírok. A zsírokat azonban teljesen más szempont alapján csoportosítjuk.

Valamennyi olaj és zsír zsírmolekulákból, ismertebb nevén zsírsavakból épül fel. A zsírsavakat kétféleképpen szokták osztályozni.


Az első szempont, ami bizonyára ismerős, a telítettséget veszi alapul.
1. telített, telítetlen, és többszörösen telítetlen zsírsavak.

 

Az osztályozás második szempontja a molekula méretét veszi figyelembe, vagyis a zsírsavban lévő szénlánc hosszát veszi alapul.
2. rövid láncú, közepes láncú és hosszú láncú zsírsavak.

Az étrendünkben szereplő legtöbb zsiradék, legyenek telítettek vagy telítetlenek, növényi vagy állati eredetűek, hosszú láncú zsírsavakból állnak (LCFA). Megemésztésükhöz enzimek szükségesek.
Kivételt képez a kókuszolaj-zsír, ami közepes lánchosszúságú, osztályozás szerint zsír, és 24 Celsius fokon olvad.

Kókuszzsír, kókuszolaj: Tudta Ön, hogy a világ legegészségesebb zsiradéka, a kókuszzsír, egy funkcionális tápanyag, ami annyit jelent, hogy nem csupán egy főzőzsiradék, hanem jótékony hatással van az emberi szervezetre? A kókuszzsír fogyasztása fokozza az egyes ásványi anyagok (kalcium, magnézium)), zsírban oldódó vitaminok (A-, B,- D-, E-, K-vitamin, béta karotin), és aminosavak (fehérjék) felszívódását. Rendszeres fogyasztásával teljesen megszűntethetők a B-vitamin hiányból eredő betegségek. Ne habozzon tovább! RENDELJE meg most, és vezesse be Ön is mindennapi étrendjébe az egészséges kókuszzsírt, és élvezze jótékony hatásait!

 

Az az elképzelés, hogy a telített zsírsavak csak állati eredetű termékekben, például húsban, tejben és sajtban fordulnak elő, illetve a telítetlen zsírsavak mindig növényi eredetűek, tévedésen alapul. Az állati zsiradékok is jelentős részben tartalmaznak telítetlen zsírsavakat, és növényi zsiradék is tartalmaz sok telített zsírsavat, például a kókuszolaj és a pálmamag-olaj. A teljesen telített zsírok kemények, mint a viasz, és emészthetetlenek. Ilyen zsírok a természetes táplálékokban gyakorlatilag nem fordulnak elő (megjegyzem, kemény zsírokat használnak a cukrászok a szép fényes, és egyenletes csokimázhoz).

Most, hogy tisztáztuk a zsírok és olajok kémiai tulajdonságait, nézzük meg, hogy miért fontosak a növényi olajok, mi a különbség a telített és telítetlen zsírok egészségre gyakorolt hatásai között!

 

A növényi olajok Omega zsírsavakat tartalmaznak
A zsírok olajok fogyasztásával létfontosságú zsírsavak kerülnek a szervezetünkbe. Hogy egy kis hasonlattal éljünk, ez olyan mint a házépítés. A zsírsavak adják a ház alapját, a zsírsavak „feldolgozása” közben keletkező anyagok pedig a téglák alapanyagait. Ezek nem helyettesíthetők más anyaggal, tehát a zsírsavak fogyasztása az egészség egyik fontos alapja. A növényi olajok fogyasztásával telítetlen és többszörösen telítetlen zsírsavak jutnak a szervezetünkbe. Ezeket a zsírsavakat omega zsírsavaknak nevezik. Ezek lehetnek egyszeresen telítetlen (omega-9) és többszörösen telítetlenek (omega-3 és 6) zsírsavak. Egészségünk szempontjából különösen az utóbbiak értékesek ezért ezeket a zsírsavakat esszenciális (nélkülözhetetlen) zsírsavaknak hívjuk. Az esszenciális zsírsavak szervezetünk működésében számos szerepet töltenek be. A sejtépítés folyamatában, és az egészség megőrzésében egyszerűen nélkülözhetetlenek.

 

Vitális és fatális zsírok
Létezik a zsíroknak egy másik kategóriája is, az úgynevezett transz-zsírsavak
(hidrogénezett zsírsavak), amelyek a folyékony olajok szilárd zsírokká történő ipari átalakításával keletkeznek. Feldolgozáskor a olaj telítettségi foka nő de táplálkozási értéke elvész. Fontos a különbségtétel az egészséges és egészségtelen zsiradékok között.

Az omega zsírsavak vitális (az élethez fontos) a transz zsírsavak fatális (káros) zsíroknak számítanak.

 

Mit tehet a háziasszony, hogy megvédje családját az egészségtelen zsírok használatával jelentkező betegségektől, káros hatásoktól?
Tudja meg, hogyan kerülhető el a legtöbb diéta után jelentkező jo-jo effektus!
A képre kattintva regisztráljon, és iratkozzon fel az Álruhás gyilkos van a konyhámban című, INGYENES e-book letöltésére!
A könyv feltárja mindazt a médiákban nem hallatott, döbbenetes tényt, amit a növényi étolajak, és transzzsírok (margarinok) okoznak.
Minimális változtatással, a megszokott ételek ízein mit sem változtatva sokat TEHET a családja és maga egészségéért!

A hidrogénezés azt jelenti, hogy a kettős kötésű szénatomokhoz hidrogénatomokat kapcsolnak, így több egyszeres (illetve telített) kötés keletkezik, valamint több egyenes lánc, mivel a hidrogénatomok egy vagy több kettős kötésnél más pozíciót vesznek fel.

Így készül a margarin.
Ezek a mesterséges zsírok nagyon károsak az egészségre.

Óriási a különbség a különféle zsiradékok egészségre gyakorolt hatása között! Az egészséges élethez mind a két zsírsav típusra (telített és telítetlen) szüksége van a szervezetünknek, mert a különféle zsírsavaknak a testben különféle fontos hatása van. Az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak vagy is az esszenciális zsírsavak nélkülözhetetlenek, és pozitív hatással vannak az egészségre, ezzel ellentétben a transz-zsírsavak és a telített zsírsavak túlzott fogyasztása igen káros lehet az egészségre.


Transzzsírsavak egészségkárosító hatásai:
-    rákot okozhat
-    növeli a szívinfarktus veszélyét
-    ronthatja az inzulin hatását
-    hízásra hajlamosít
-    eltömíti a verőereket
-    zsíros bőrt eredményez
-    károsítja az immunrendszert
-    és sorolhatnánk…

Forrás: www.kokuszdieta.hu

Kapcsolódó cikk: Hogyan javítja a kókuszzsír a tápanyagok felszívódását?




Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

RECEPTEK

Add a Startlaphoz

HÍRLEVÉL