1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

10 tudnivaló a lencséről

Email

 

 

A lencse több mint 8000 ezer éve termesztett kultúrnövény. A Földközi-tenger vidékéről származó hüvelyest jelenleg Ázsiában termesztik a legnagyobb mennyiségben, Indiában közel ötven féle lencsét termesztenek. Hazánkban tipikus Újévi étel, hiszen a hiedelem úgy tartja, hogy az év első napján elfogyasztott lencse, szaporaságot, gazdagságot és anyagi jólétet eredményez.

Az Újévi tradicionális fogyasztásán kívül kerülhetne gyakrabban is az asztalunkra, mert bár igaz, hogy magas az energiatartalma, de rendkívül tápláló és tápanyagait jól emészthető formában tartalmazó zöldségféle.

 

  • Az egyik legjobb fehérjeforrás. Fehérjetartalma rendkívül magas (25-28%), jól emészthető szabad formában tartalmazza az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen esszenciális aminosavakat. Ezért különösen ajánlott rendszeres fogyasztása vegetáriánusok számára vagy húsmentes napokra.
  • Zsírtartalma mindössze 1-2%, és az állati fehérjékkel szemben elenyésző a vele felvett koleszterin mennyisége.
  • Jelentős a szénhidráttartalma (53-60%), de nagy rosttartalma miatt lassú felszívódású, alacsony glikémiás indexű, így fogyasztása különösen ajánlott cukorbetegek számára.
  • A lencse beletartozik az úgynevezett „szuper ételek” csoportjába magas rost, vitamin, ásványi anyag és egyéb beltartalmi értékei miatt.
  • Béltisztító hatású, barna rizzsel párosítva méregtelenítő hatású.
  • A benne lévő cukrok (raffinóz és stachióz) puffasztó és bélgáztermelő hatásúak, emiatt sokan kerülik a fogyasztásukat. Ezt megelőzhetjük, ha a főzővizet legalább egyszer lecseréljük főzés közben. Ha problémánk van az emésztésével, próbáljuk meg fokozatosan hozzászoktatni kisebb mennyiségekkel a beleinket ezekhez a gázt előidéző cukrokhoz.
  • Magas az A-vitamin tartalma, emiatt fogyasztása kedvez a szemnek, erősíti a védelmet a szabad gyökök ellen így immunerősítő hatású.
  • Jelentős B1-, B3- és B5-vitamin tartalma miatt segíti a szénhidrát és zsíranyagcserét az izmok képződését és a jó kedélyállapotunk megőrzését.
  • Egy csészényi lencse fedezi a folsav igényünk majd 90%-at, ezért várandós kismamák számára rendkívül ajánlott a fogyasztása.
  • Ásványi anyagok közül említésre méltó a kálium (vese és szívműködés), mangán (szénhidrát és zsír anyagcsere), cink (immunrendszer egészsége) és vas (oxigén és széndioxid szállítás, vérképzés) tartalma.

 

Vannak nagy és kis szemű lencse fajták, a kis szemű lencsék (4mm alatt) ízletesebbek és vékony héjuk miatt könnyebben főzhetőek. Színük alapján sárga, zöld, barna, vörös és fekete magvú lencséket különböztethetünk meg. A (francia) zöld lencse, ami valójában szürke enyhén borsos ízű, levesnek vagy salátának érdemes elkészíteni. A vörös lencse gyorsan megfő, sőt figyelni is kell, mert hamar szét is főhet, alacsonyabb kalóriatartalmú (303kcal), mint a barna lencse. A fekete lencse csirkehús és halételek kísérője, a sárga lencse enyhén édeskés és dió íze miatt a kínai és indiai ételekbe használható.

Javasolt rizzsel vagy más hüvelyes zöldségekkel köretként használni így csaknem valamennyi szükséges aminosavra szert tehetünk, könnyen emészthető formában.

Értékes és ízletes táplálék még a csíráztatott lencse, amelyet salátákhoz, húsételek és párolt zöldségek mellé fogyaszthatunk.

 

Akik idegenkednek a szója fogyasztásától, azoknak különösen ajánlom a lencsét, hiszen fehérjetartalma miatt a szója után a legbőségesebb növényi fehérjeforrás. Nem hiányozhat mindennapi étrendünkből az olcsó és rendkívül jó beltartalmi értékekkel rendelkező lencse.

 

Árvai Krisztina
Táplálkozási tanácsadó

Egyénre szabott táplálkozási tanácsadás: krisztinarvai@gmail.com



Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

RECEPTEK

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

WEBÁRUHÁZ