1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Ideális testsúly életmódváltással

PDF Nyomtat Email


A túlsúly, a fogyókúra egyre több embert érint. Sokféle fogyókúrás diétával lehet próbálkozni, de a valóságban mindenkinek magának kell megtalálnia, mik a számára megfelelő, és kerülendő ételek. A szervezetük, anyagcserénk megfigyelése több időbe telhet, és egy életmódváltás is hosszabb távú elköteleződést jelent, mint egy gyors fogyókúra. Az életmódváltás azonban tartós eredményeket hoz, a gyors diéták után viszont könnyen visszacsúszhatnak a ledobott kilók. Azért érdemesnek tartom itt azt is kihangsúlyozni, hogy az ideális testsúly nem a csont sovány. Mindenkinek más és más: az az állapot, amiben jól érezzük magunkat, amikor a testünk által nem vagyunk akadályoztatva a mindennapi tevékenységünkben.

A súlygyarapodásnak többféle oka lehet. Amennyiben mi magunk is tudjuk, látjuk, hogy az indokoltnál többet eszünk, és feleslegesen nassolunk, akkor első körben át kell gondolni az étkezéseinket, szokásainkat.





Előfordulhat azonban, hogy a hízásnak nincs különösebb, táplálkozásbeli oka. Ebben az esetben mindenképp orvoshoz kell fordulni, és el kell végeztetni a megfelelő vizsgálatokat. Például egy pajzsmirigy alul működés is okozhat gyors súlygyarapodást. Ha betegség, anyagcserezavar áll a hízás mögött, szakember (gasztroenteriológus, dietetikus) segítségét kell kérni. Egyedül ne vágjunk bele életmódváltásba, olyan kísérletekbe, amik esetleg még nagyobb bajt okozhatnak.
Ha nem áll fenn betegség, akkor érdemes átgondolni mit, hogyan eszünk, és milyen életmódot folytatunk.


Hogyan válts életmódot, és érd el ideális testsúlyodat?
-    Először is figyeld meg szervezeted, mik azok az ételek, ételtípusok, amik után kellemetlen tüneteket tapasztalsz (puffadás, székrekedés, fejfájás, energiahiány). Ezek az ételek valószínűleg nem tesznek jót neked. Érdemes egy ételallergia tesztet is elvégeztetni, ha esetleg ezek a tünetek mindennaposak, rontják az életminőségedet. Ha kiderül, miket kerülj, és be is tartod a diétát, akkor gyors változások tapasztalhatók.
-    Legyen az étkezéseidnek napirendje. Soha ne hagyd ki a reggelit, mert ez adja meg az egész nap lendületét.
-    Reggel kezd a napot gyümölccsel (ha a diétád engedi), folyadékkal, majd ezt követheti egy tartalmasabb, teljes értékű gabonákban gazdag reggeli (müzli, kása, szendvics). Érdemes megismerkedni olyan szuper gabonákkal, mint a chia, a köles, az amaránt, hajdina, és ezeket beiktatni pehely vagy valamilyen könnyen feldolgozható formában (pl. puffasztott, főtt)a reggelikbe is. Remek reggeli lehet a smoothie is.
-    Naponta többször egyél kevesebbet, lehetőleg azonos napszakokban.
-    Napi 2-3 liter tiszta vizet igyál. Ez azért is kell, hogy az amúgy egészséges rostok ne okozzanak székrekedést. A rost és a víz kisöpri a beleket.
-    A nap első felében egyél több, és értékes szénhidrátot. A finomított pékárukat cseréld le teljes kiőrlésűre, sok magvasra. Mérd az adagjaidat, kerüld a túlevést.
-    Minden étkezéshez egyél sok zöldséget nyersen, vagy párolva, grillezve.
-    Este már csak könnyebb, szénhidrát csökkentett vagy mentes vacsorát egyél.
-    Ne tarts otthon nassolnivalót. Ha mégis rád tör az éhség két étkezés között, rágcsálj el egy szem gyümölcsöt, vagy pár szem olajos magvat.
-    Került a desszerteket. Ha nagyon hiányzik a sütemény, akkor csak hétvégén egyél egy szeletet, lehetőleg szénhidrát, és/vagy cukor csökkentettet.
-    Kezdj el sportolni. Napi fél óra aktív mozgás már hetek alatt látható eredményeket ér el. Ahová lehet, menj gyalog. Nem is hinnéd, mennyi kalóriát lehet elégetni csak a gyaloglással.
-    Ápold kapcsolataid, legyen társaságod, töltsd tartalmasan a szabadidőd. Ha jó a közérzeted, búcsút mondhatsz az úgynevezett bánatevéstől is, ami sajnos főleg a késői órákban törhet rád.
-    Szerezz be olyan konyhai eszközöket továbbá, amikbe kíméletesen készítheted el ételeidet.
-    Tanulj új recepteket, vagy akár iratkozz be főzőiskolákba. Kezdj el magad főzni. Kerüld a félkész, vagy tartós kész élelmiszereket.
Ha valóban komolyan gondolod az életmódváltást, és szeretnéd kordában tartani a kilóidat, akkor vágj bele most! A nyárig még van időd formába hozni magad.





Tags:

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

RECEPTEK

Add a Startlaphoz

HÍRLEVÉL