1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Válogatósság a túlélés záloga, avagy hogyan fogadtassuk el az új ízeket a gyerekekkel

Nyomtat Email

Felhasználói értékelés: / 0
GyengeLegjobb 


A szomszédos óvodában sokszor megfigyelem, hogy a délután a kijövő gyermekek kezében sokszor valami csillogó, és zörgős zacskó van „nasi” gyanánt, szinte gyümölcsöt vagy egészséges rágcsálnivalót alig látni a kis kezekben. Elég elkeserítő látvány. Vajon ők később, fiatal, felnőtt korukban, hogy viszonyulnak majd a gyümölcsökhöz?


Az ízek érzékelése valamennyire biológiailag meghatározott, de sokkal inkább valamiféle tapasztalathoz kapcsolódik. Az ízérzékelés kialakulása már az anyaméhben elkezdődik, és idős korig változik.

Válogatós gyerek

Az összes emberi érzékszervünk létrejön a terhesség első 8 hetében, még embrionális fázisban, és a magzati fázis elején, majd fejlődése folytatódik. Mivel az érzékszervek kialakulása és fejlődése szoros összefüggésben van a központi idegrendszerrel, és ezek kialakulása a fejben kezdődik, így lehetséges, hogy ezen a területen lévő szem, fül, orr és nyelv igen korán létrejönnek. Ahogy a magzat elkezd nyelni a burokfolyadék aroma összetevői serkentik az ízreceptorok alakulását. A folyadék nyelés során megismerkedik a különböző cukrok, zsírsavak, aminosavak, fehérjék, és ásványi sók ízösszetevőivel. Az anyai táplálkozásból származó ízek azonnal elkezdik megismertetni a fejlődő babákat az adott kultúra jellemző ízeivel. Jóval azelőtt, hogy közvetlen kapcsolatba kerülnének az élelmiszerekkel.

Az ízérzékelést érdekesen és praktikusan kódolta az evolúció. A csecsemők édes cukros ízre még a leghígítottabb formában is elégedett, és nyugodt arckifejezéssel reagálnak. Az édes íz biztonságos, hiszen csak szénhidrátból eredhet. A citromsav savanyú ízét összeszorított szájjal utasítják el, hiszen ez egy étel romlottságára is utalhat. A keserű ízt másfél éves korig teljesen elutasítják, hiszen az mérgező élelmiszerből származhat.

Az anyatej szintén ízformáló, hiszen az anya által elfogyasztott élelmiszerek aroma összetevői 1-2 órával később megjelennek az anyatejben is. Kimutatták, hogy a szoptatás  alatt sárgarépát fogyasztó kismama gyermeke cseppet sem idegenkedik későbbiekben a sárgarépa fogyasztásától.

Később elkezdődik a szilárd ételek bevezetése, és sok anyuka látja, hogy nagyon válogat a gyermeke, ez is egy génjeinkbe oltott védekezés, hiszen ahogy a gyermek el kezd járni, függetlenebbé is válik ételeinek megválasztásában, és ez a válogatósság szintén a túlélést biztosítja. Az öt év alatti gyermekeknél az új íz elfogadása sokszor öt-tíz kínálás után mutatkozik. Gyermekkorban az ízérzékelés kialakulását jelentősen befolyásolja a példa, amit a környezetétől lát, ilyenkor alapozható meg az étkezési minta az étkezési viselkedés. Ebben a korban lehet a legjobban rászoktatni a gyerekeket a helytelen nassolási szokásokra vagy pedig a vigasztaló evésre.

Életünk folyamán pozitív és negatív érzések, érzetek is befolyásolják ízérzékelésünk alakulását. Kedveljük azokat az ízeket, melyeket kellemes szituációban fogyasztottunk. Ínycsiklandó ételek, általában magas energia-,zsír-, és cukortartalommal - pl. desszertek -, melyek olyan kellemes alkalmakkor kerülnek terítékre, mint vendégség, ünnepek.

Vannak kevésbé ízletesnek tartott ételek, mint a zöldségek. Ezeket gyakran szinte erőltetve fogyasztják a gyerekek. Sokszor hallottuk már: - Edd meg különben nem kapsz sütit!!! - Ez kétszeres negatív párosítást eredményez, és csak a kívánatos ételek népszerűségét növeli a kevésbé ízletesebbel szemben. Hiszen jutalom jár az evésért.

Egy élelmiszer érzékszervi tulajdonságai kellemetlen reakciókhoz, vagy érzésekhez is kötődhet (hányás, hányinger a fogyasztása alatt vagy után). Kifejlődhet az élelmiszerrel kapcsolatban egy idegenkedés, még akkor is ha nem az étel okozta a rosszullétet.
Felnőtt korunkban is kóstoljunk, tapasztaljunk! Próbáljunk új ízekhez kritikátlanul közeledni. Én például a Thai konyha elleni érzéseimet tesztelem a jövőhéten. Táplálkozástani szempontból sem jó, ha mindig ugyanazokat az ételeket fogyasztjuk. Ne együk mindennap a kedvenc ételünket. Próbáljunk ki új, eddig nem fogyasztott élelmiszereket, zöldségeket, gabonákat! Kísérletezzünk bátran vele. Akár meg is találhatjuk az új kedvencünket.

Árvai Krisztina
Táplálkozási tanácsadó

betegségben szenved, súlycsökkenésre lenne szüksége? Ha egyedül nem megy, kérje szakember tanácsát. krisztinarvai@gmail.com




Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

RECEPTEK

Add a Startlaphoz

HÍRLEVÉL