1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Vegetáriánus anya, és gyermek

Nyomtat Email

Felhasználói értékelés: / 0
GyengeLegjobb 
Cikk tartalomjegyzék
Vegetáriánus anya, és gyermek
Vegetáriánus anya, és gyermek
Összes oldal
Sok hasznos tanácsot kapunk a védőnőnktől, és a gyermekorvostól, hogyan kezdjük el gyermekünk hozzátáplálását 6 hónapos kortól. Az általánosan elfogadott étkezés szerint a vegyes étrend: hús, szénhidrát, sok vitamintartalmú gyümölcs. és zöldség javasolt. Különleges helyzet áll fel azonban, ha a szülők, vagy az anya vegetáriánus, és gyermekét is így szeretné nevelni.
Sok vita alakulhat ki a környezettel a vélemények, táplálkozástudományi, etikai és hitbeli meggyőződések különbözősége miatt.


A szülők felelőssége nagy, mivel ők döntenek a gyermekük nevében, a gyermeknek nincs beleszólása. Ne felejtsük el azonban, hogy a  hagyományos vegyes étrend esetében is a szülő dönt, nem a gyermek.

 

Vegyük sorra tehát a vegetáriánus, és a táplálkozástudományi álláspontokat.

Többféle vegetáriánus irányzat létezik, a legfőbb csoportok:
- Vegánok: tradicionális, szigorú vegetáriánusok, akik csak növényi eredetű élelmiszert fogyasztanak
- Lakto-vegetáriánusok: növényi élelmiszert, és tejtermékeket fogyasztanak
- Ovo-lakto-vegetáriánusok: növényi élelmiszert, tejet, és tojást is fogyasztanak
- Szemi-vegetáriánusok: a növényi élelmiszer mellett megengedett a hal, vagy a csirke fogyasztása
- Fruitarianusok: főleg gyümölcsöt fogyasztanak
- Nyersevők: kizárólag nyers ételeket esznek
- Természetes ételeket evők: kerülik a mesterséges ételtartósítókat és adalékanyagokat

A szakemberek, dietetikusok legfőképpen a vas, cink, B6, B12 vitamin, kalcium, D vitamin hiányára figyelmeztetnek, valamint az energiahiányra az állati eredetű fehérje mellőzése miatt.

A vegetáriánusok szerint az élelmiszerek megfelelő válogatásával, csoportosításával kiegyensúlyozottá válhat a vegetáriánus étrend, nem lép fel vitamin-, és  ásványi anyag hiány.

Véleményük szerint a szervezet sokkal több vitamint, és ásványi anyagot igényel vegyes táplálkozás esetén, hogy sikeresen lebonthassa a másodlagos,  állati fehérjét. A vegetáriánusoknak nincs szükségük annyi ásványi anyag- és vitaminbevitelre, mint a vegyes étrendű embereknek, mert könnyebben, és többet tud hasznosítani a  szervezetük.
A szigorúan VEGETÁRIÁNUSOK, úgy nevezett vegánok körében a megfigyelések szerint valóban kialakulhat a gyakran emlegetett D, B12 vitamin-, fehérje- és vashiány1.

Miket fogyasszon a vegetáriánus anya? És mi miben található meg?
- A kialakuló fehérjehiány azért jelentkezik, mert a növényi fehérjék fajtánként más-más kombinációban tartalmaznak aminosavakat, egy vagy több esszenciális aminosav  hiányzik. Azonban ezt egyensúlyba lehet hozni, ha gabona, és hüvelyes növények együttes fogyasztását kombináljuk, mert ekkor az aminosavak kiegészítik egymást. A vegetáriánusok szerint ez vegyes táplálkozás esetében is felléphet, a húsfogyasztás esetén is kombinálás szükséges.
- Kalciumhiány esetén a bevitelt a zöld színű zöldségek, teljes kiőrlésű lisztfélék, olajos magvak fogyasztásával lehet fokozni.
- A Cink felszívódását nehezíti a magas rost- és oxaláttartalmú szója, és teljes kiőrlésű gabona, de ez egyensúlyba hozható a hüvelyesek, olajos magvak, zab, és búzacsíra  fokozottabb bevitelével. A magas rosttartalmú ételek fogyasztása mellett szól az is, hogy kiváló ballasztanyag forrás, ami megelőzi a székrekedést.
- A B6 vitamin felszívódását nehezítik a növényi táplálékban található ballasztanyagok. A vitamin hiánya idegesség, álmatlanság, bőr- és nyálkahártya problémákat  okoz. Javasolt a zöldség, és főzelékfélék, hüvelyesek, olajos magvak, avokádó, és banán fogyasztása, valamint a párolás a főzés helyett, hogy magasabb vitamintartalma  maradjon az ételeknek.
- A B12 vitamin okozza a legtöbb vitát a vegetáriánus étrend megítélésében. A táplálkozástudomány jelenlegi ismeretei szerint ez a vitamin nem található  meg a növényi táplálékban. (Egyes kutatások találtak B12 vitamint bizonyos növényekben, ha azok szerves trágyán nevelkedtek. A bizonyításhoz több kísérletre van szükség.) A szakemberek szerint vitaminnal dúsított élelmiszerek fogyasztása javasolt, vagy kobalmintabletta, esetenként injekció. Dúsított élelmiszerek esetén félrevezető lehet a feltüntetett B12 tartalom, mert nem csak a fiziológiailag aktív tartalmat látjuk, amit valóban hasznosítani tud a  szervezet. Ha kiderül a vérképvizsgálatból, hogy B12 vitaminhiányunk van, szükséges megvizsgálni, hogy a gyomor fedősejtjei termelik-e a felszívódáshoz szükséges faktort. Ez  esetben vegyes táplálkozásnál is előfordulhat a hiányállapot.


Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

RECEPTEK

Add a Startlaphoz

HÍRLEVÉL